tisdag 26 juni 2012

Whoopies


Nu har jag provat på det nya fenomenet Whoopies. Ja, okej det kanske inte är så jättenytt men jag har aldrig gjort det förut. Det är nog bland de knasigaste kakor jag har bakat men de blev riktigt goda. Till formen ser de ut som stora makrons (jag skriver olika, jag vet men makrons är tydligen det svenska ordet så jag ska försöka hålla mig till det) men har konsistens som cupcakes. Sen är det fyllda med en färskostfrostning och sedan doppade i strössel. Lite lagom pyssligt sådär. Jag använde elvispen under hela receptet.

Recept på kakorna:

100 g smör
1 dl strösocker¨
1 ägg 
1 citron, skalet
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst. Rör i ägget. Tillsätt det rivna ctronskalet och rör i det. Blanda alla torra ingredienser och rör i dom. Rör till sist i mjölken. Fyll smeten i en spritspåse och spritsa rundlar (man får använda musklerna) stora som femkronor ungefär på bakpapperstäckta plåtar. Grädda i ca 5 minuter. Jag fick grädda mina i 6 minuter så det gäller att känna sin ugn. Låt svalna och lossa sedan från pappret. 

Frosting:

1 dl sylt (jag använde jordgubbssylt)
300 g phiadelphiaost
100 g vit choklad
strössel

Smält chokladen. Vispa färskosten, sylten och chokladen till en jämn frosting. Fyll även detta i spritspåse, enklast är att ställa spritspåsen i en stor temugg och fylla den. Då står den still och det blir inte så kladdigt. Förslut spritspåsen med en påpsklämma och ställ in frostingen i kylen en stund. Spritsa frosting på hälften av kakorna och lägg ihop med andra hälften som en hamburgare. Doppa kanterna i strössel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar