torsdag 28 juni 2012

Kakbak




Igår hade kakbak hemma. Jag bakade syltgrottor med jordgubbssylt och kolasnittar med ingefära. De blev minst sagt mumsiga. Den här gången bakade jag med vanligt vetemjöl samt så använde jag elvispen till att blanda ihop allting. Det var bara den sista kramningen så att degen skulle hålla ihop som jag gjorde med händerna. Båda kakorna gräddas i 175 grader i mitten av ugnen.

Recept på syltgrottor:

200 gram smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl

Vispa smör och socker smidigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Finfördela med elvispen. Krama ihop med händerna till en deg och forma till en rulle på ca 25 cm. Dela degen i 30 lika stora bollar och lägg dom i småkaksformar av papper. Tryck ner fingret i varje kaka och fyll hålet med valfri sylt. Grädda i ca 16-18 minuter i mitten av ugnen. Låt kallna på plåten.

Recept på kolasnittar:

100 gram smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Vispa smör, socker och sirap smidigt. Blanda med alla torra ingredienser och finfördela med elvispen. Krama ihop degen med händerna och forma till två långa rullar. Lägg rullarna på en plåt med bakpapper och tryck till dem lite. Räffla kakorna med en gaffel. Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter. Låt svalna något innan du försiktigt med en vass kniv skär längderna i snittar. Låt kakorna svalna på plåten.

Sen är allt du behöver göra att sätta på kaffepetter eller vattenkokaren och bjuda dina vänner på fika!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar