onsdag 20 juni 2012

Acceptera oss eller förålras

Jag läste i Damernas Värld nr 7/2012 att det nya fenomenet med blogg, facebook och twitter skapar ett bekräftelsebehov och ett ökat komsumtionsmönster. Det gör mig ledsen. Varför måste nya saker (och det är ju inte ens nytt längre?!) först kritiseras hårt innan det blir accepterat? Jag har mått jättedåligt innan jag började med studierna och började läsa bloggar och blogga själv. Det har verkligen hjälpt mig att få en bättre självkänsla och förstå att jag KAN genom att blogga. Att hela tiden rannsaka sig själv får åtminstone mig att förstå varför jag gör vissa saker och tänker på ett visst sätt.

Och det här ju den nya tiden, jag tror att man nog ändå får försöka acceptera det. Och att det skulle öka konsumtionen vet jag inte. Det är klart att om bloggen går ut på att man ska ha nya kläder och prylar så förväntas du ju köpa mer och mer, men då har du ju skapat det behovet själv. Jag tycker ju snarare att det är viktigt att ta tillvara de prylar man redan har och vill inte byta ut något förrän det är trasigt. Och har man ett så stort bekräftelsebehov så är det väl mindre fara att ge utlopp för det genom en blogg än på mer drastiska sätt. Sen tycker jag att det kan vara farligt och alltför hårt hålla på det gamla och vägra ta till sig det nya. Hur skulle världen se ut då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar