tisdag 5 juni 2012

Tyck synd om skitprogrammen

Jag tittade på en gammal repris av ett avsnitt av Project Runway idag. En designer fick kommentaren "Han förstår verkligen den kvinnliga kroppen". Och så stod det någon mager tjej med ihåliga kinder och tre kilo för lite på kroppen bredvid honom. Det slog mig då att kommentaren var ett rent hån mot oss kvinnor. Jag menar hur kan man kalla en modellkropp för en kvinnokropp? Visst, dom är ju också kvinnor så i och för sig, men de flesta av oss ser inte ut så och vill inte se ut så. Jag har både rumpa, höfter och bröst. Jag har midja men jag har också mage. Och jag är så himla glad att jag har det.

Men jag har inte alltid varit det. Jag har hatat min kropp, undvikit speglar och hållit in magen tills jag fått så ont i den att jag varit tvungen att stanna hemma från skolan. Jag har också varit smal. Riktigt smal, men var jag lycklig för det? Nej inte det minsta. Jag blev bara så smal för att jag var sjuk. Min kropp tog inte upp någon näring så kilona bara rasade. Och magen var kass, jag hade ständigt ont i den och fick springa på toa. Så alla ni tjejer som funderar på att skada er för att slippa kärlekshandtag, putmage eller runda rumpor. Det är inte värt det, jag lovar. Och alla de skitprogram som finns som hyllar den pojkflickskropp som modeller har, lyssna inte på dom. Lyssna på er själva. Om du vill äta en bulle innan du går ut och går eller sätter dig med en bok, gör det för all del. Le lite och sänd en tanke till alla dom som inte förstår att alla kvinnor är vackra. Runda som slanka. För det är ju egentligen bara hopplöst synd om dom.

2 kommentarer:

  1. Men, vad har du gjort med din Blogg? Tycker du detta funkar bättre? Kanske bara svårt för en gammal att lära om ;)

    SvaraRadera
  2. Nja jag vet inte jag provar lite, men jag kanske ändrar om igen :)

    SvaraRadera