måndag 4 juni 2012

Macaronsbakning







Jaha, nu har jag bakat macarons. Äntligen fick jag ge efter för kliandet i fingrarna. Jag valde att göra dom med chokladsmak den här gången. Jag ska försöka berätta hur jag gör, och missar jag något får ni fråga.

Receptet är som följer:

100 g Skållad, skalad och mald mandel/mandelmjöl
2 stora äggvitor
150 g florsocker

Skålla, skala och mal mandeln till ett fint mjöl. Det är viktigt att ni väger mandeln efter att ni har malt den eftersom det måste vara exakt 100 g. Äggvitorna delas från äggulorna och det är lättast att göra om äggen är kylskåpskalla. Äggvitorna ska sedan stå i ett dygn i rumstemperatur i en burk med lock eller övertäckta med plastfolie. Nästa dag så vispas vitorna till skum medans ca hälften av florsockret tillsätts en matsked i taget. Vispa bara såpass att visparna lämnar spår i äggvitan men att den fortfarande har en något rinnande konstistens. Blanda sedan resterande florsocker med den malda mandeln. Om ni vill göra chokladmacarons så byter ni bara ut en matsked av mandeln mot kakao, men se till att det sammanlagt inte blir mer än 100 g. Sedan vänder ni ner mandelblandningen i äggvitan med en slickepott så att allt blandas jämnt. Ha två plåtar med bakplåtspapper klara och fyll smeten i en spritspåse. Detta görs enklast om spritspåsen ställs i en stor temugg. Klipp ett hål i påsen och spritsa ut rundlar på plåten ca 2 cm i diameter. Försök och få så lite topp på dem som möjligt. Låt dem sedan vila i ca en timme innan gräddning för annars spricker dom i ugnen. 
Grädda sedan i 150 grader i nedre delen av ugnen i ca 10-12 min beroende på ugn. 



Ett sätt för att se om kakorna är klara är att peta lite lätt på dom i ugnen, om toppen rör på sig är de inte klara. Om kakorna däremot går att lossa från pappret är de absolut klara. De ska också ha den karakteristiska foten. Nu ska jag bara fylla dom, men det får bli en senare fråga eftersom jag ska in och heja på syrran när hon ska springa vårruset! Heja!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar