söndag 24 juni 2012

Blåbärssmulpaj


Idag blir det blåbärspaj till efterrätt hemma hos mig. Vi har galet mycket blåbär i frysen så vi försöker att nalla så mycket vi kan på dom. Jag gjorde en vanlig smulpaj för jag tycker nästan att det är godast och det är uppskattat av resten av familjen (vilket är bra då de måste hjälpa till att käka upp den). Jag använde en ganska stor pajform, 26-28 cm i diameter så receptet är tilltaget efter de måtten.

Recept:

Smuldeg:
2 dl glutenfritt mjöl (går självklart bra med vanligt vetemjöl också)
2 dl havregryn
5 msk socker
150 g smör

Blanda alla torra ingredienser och nyp ihop med smöret till en smulig deg. Smörj en stor pajform. Häll i de bär du vill ha och blanda med 1 msk potatismjöl. Jag strödde över ca 1 msk strösocker också. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills pajen fått fin gyllenbrun färg. Bakar du med glutenfritt mjöl så tenderar gräddningstiden att bli kortare så man får hålla koll på pajen. Servera med glass eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar