torsdag 25 oktober 2012

Saffranskaka i toppen


Gissa om jag blev glad igår när jag såg att jag var listad som tredje bästa pysselbloggentoppen.nu! Det är en sida där läsarna själva får ranka de bloggar som är med. Det kändes jätteroligt att vara uppskattad för det man gör. Det firar vi med ett jättegott recept på Saffranskaka:



Sätt ugnen på 175 grader. Smält 200 gram smör och låt svalna lite. Vispa 2 ägg och 3 dl socker vitt och pösigt. Mortla 1 kuvert saffran med en sockerbit i en mortel. Blanda ner saffranet, det smälta smöret och 1 1/2 dl mjölk i äggsmeten. Blanda 4 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och vänd varsamt ner det i smeten. Smörj och bröa en form med löstagbar kant och fyll med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Jag gräddade min kaka ganska länge för att jag tycker om när den har frasiga kanter men är mjuk i mitten. Avnjutes gärna med en kopp te och en stickning i gott sällskap. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar