torsdag 11 oktober 2012

Kreativiteten måste få flöda annars stannar jag

Idag läste jag en intressant artikel i SJs tidning kupé. Den handlade om att man måste skapa för att må bra. Om man hämmar sin kreativitet kan det leda till minskad stresstålighet och ökad risk för depression. Tydligen  finns det ett uttryck som heter boreout vilket betyder att om man går en lång tid utan kreativa utmaningar och hjärnan bara har tråkigt så kan man bli utbränd. Precis som man kan bli utbränd av för höga krav. Därför var det viktigt att ge sig själv tid att vara kreativ.

Jag tyckte att det lät väldigt vettigt. Jag vet att när jag gick det sista året på min utbildning så hade jag så mycket att göra att jag ofta kände mig kreativt handikappad. Jag ville pyssla och handarbeta men jag hade helt enkelt inte ork att sätta mig. Det vill jag verkligen inte ska hända igen. Jag insåg då att jag måste arbeta med något kreativt annars fungerar inte jag. Och i och med denna artikel känns det som jag fick det delvis bekräftat.

För visst är det något visst att gör något med händerna? Jag blir alltid lugnare om jag sätter mig och stickar eller virkar en stund. Att metodiskt arbeta sig fram till ett färdigt och påtagligt resultat är honung för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar