fredag 12 oktober 2012

Fredagsmys och kuvösmössor


Åh vad kul ska hon ha trillingar! Jo erkänn att det var lite vad som flög genom era tankar när ni såg bilden. Nåja kanske, kanske inte. Men det kan jag definitivt dementera i alla fall. Nej de här mössorna ska faktiskt till Tanzania i Afrika. Det är nämligen så att i Tanzania har de väldigt begränsat med kuvöser till förtidigt födda barn. De som föds på landsbygden i socioekonomiskt svaga familjer har ofta inte tillgång till en kuvös. Därför är vi en grupp i min by som stickar bomullsmössor, och tillika finns det en grupp kvinnor i Finland som syr små duntäcken. Det är så förstår ni att om dessa barn får en mössa och ett duntäcke så kan de överleva och lika friska som de barn som får ligga i kuvös. Är det inte fantastiskt? Dock finns det vissa restriktioner; mössorna måste vara stickade i rent bomullsgarn, varför? Jo för att i Tanzania finns det ett skadedjur som heter mangoflugan som härjar i all tvätt, vilken de måste stryka bort i väldigt hög temperatur. Och det klarar ju bara bomull av. Nu känns det som att jag talar om det här för att verka duktig men det är mest för att jag tycker det är så häftigt att de här barnen kan klara sig bara med hjälp av dessa enkla hjälpmedel. Och det känns så bra att jag kan bidra.


Och jag kom på att jag skulle delge er detta nu då jag äntligen fått lite tid att sätta mig att sticka efter fredagsplugget. Nu sitter jag och äter lite godis, tittar på nostalgi (läs gamla barnprogram, jag vet jag är lite barnslig av mig), stickar mössor och har tänt några ljus för att få det lite mysigt. Hoppas ni har det lika avslappnat som jag, trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar