söndag 11 november 2012

Sachertårta åt far


Idag ska vi till morfar och äta släktmiddag. Och eftersom det är Fars dag idag så har jag bakat en Sachertårta dagen till ära. Min mormor bakade ofta den tårtan så det är något som jag har vuxit upp med. Mitt recept ser ut såhär:

150 gram smör
150 gram mörk choklad (jag använde blockchoklad)
2 dl socker
4 ägg
1 1/2 dl mjöl (funkar fint med glutenfritt mjöl)
1/2 tsk bakpulver
1 dl aprikospure

Garnering:
125 gram mörk choklad
ca 2 msk smör

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker tills det har blandat sig. Vispa i ett ägg i taget. Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad eller i mikron på medelvärme. Tillsätt den smälta chokladen. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Fyll smeten i en form med ca 22 cm i diameter. Jag brukar klä mina formar med bakpapper men det går lika bra att smöra och bröa en form. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-50 minuter. Den kan vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan och låt svalna innan du stjälper upp den. Dela den sedan i två delar och bre på aprikospuren, lägg sedan ihop kakan igen. 

Ett tips från mig är att sedan slå in kakan i folie och lägga den i frysen, gärna över natten. Sedan när du har smält chokladen och tillsatt smöret till garneringen så lägger du på den när kakan är frusen. Då är det mycket lättare att få chokladen att stelna. Fast du måste ha lite tempo i arbetet, men det brukar bli riktigt bra. Mitt mönster i chokladen gjorde jag med en gaffel. Kakan är god med en klick vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar