måndag 12 november 2012

Korgfodral


Jag är så trött att ögonen ramlar ihop på mig snart men jag vill ändå hinna med det här inlägget. Jag fick en fråga för ett tag sedan hur man kan sy ett tygfodral till en korg. Det är bra att ha det om man ska förvara till exempel stickor i den för då kan dom inte få för sig att vandra ut genom något hål eller så. Sedan blir det ju riktigt snyggt också.


Nu var det ett tag sedan jag gjorde den här men i princip tror jag att jag gjorde såhär. Först mäter du ut hur bred och lång din korg är. Sedan måste du lägga till sidorna, alltså de som går upp på korgen. Annars blir det ett lock du syr och inte en korg. Lägg sedan till minst 10 cm på bredden och längden. Det gör inte så mycket om den blir lite stor. Klipp sedan ut din rektangel och fålla runt om, på kortsidorna som sitter mot handtagen på korgen syr du en kanal.


Sedan behöver du två bitar snören eller band. Jag virkade två snoddar av luftmaskor. Dessa trär du i kanalerna i kortsidorna. Sedan lägger du fodralet i korgen och drar samtidigt åt snoddarna så att kanalerna rynkar ihop sig ordentligt och knyter en rosett om handtagen.


Som ni ser kommer det att bli riktigt rynkat, men det hjälper också till att forma tyget efter korgens form. 


Till sist är det bara att drapera tyget snyggt över kanterna på korgen och fylla med det man gillar. Det bästa är ju också att väljer man ett tyg som är maskintvättbart så kan du ju förvara nästan vad som helst i korgen. Vem vet, ett fodral i vaxduk kanske passar dina behov bättre? Vad jag vet går det hyfsat bra att sy i det också.





1 kommentar:

  1. Härligt Elin! Jag måste leta fram lite tyg och testa :-)
    Mvh
    Susanne

    SvaraRadera