torsdag 5 juli 2012

Jambalaya


Idag lagade jag Jambalaya till middag. Det är en rätt som härstammar från Afrika och New Orleans i USA. Jag tror att det kan liknas lite vid Gumbo som lagas i den amerikanska södern. Vad jag har förstått så finns det otaliga varianter på denna rätt men jag brukar göra min med bacon, paprika och räkor. Riktigt gott är det och man kan göra den precis så stark eller mild man har lust till. Förslagsvis äts detta med kokt ris eller ett gott bröd.

Recept:

1 gul lök
1/2 purjolök
1 paprika
1 paket bacon eller 100 g rökt skinka
1 eller 2 vitlöksklyftor beroende på smak
1 tsk curry 
2 tsk paprikapulver
1 buljongtärning
1 msk basilika
1 msk chilisås eller tomatpure eller lite av varje
ca 100 g skalade räkor eller 1 burk räkor på burk
1 burk krossade tomater
Smör att steka i
Salt och peppar

Hacka lök, vitlök, purjolök, paprika och bacon/skinka. Hetta upp smöret i en gryta och häll i det hackade tillsammans med curryn. Låt fräsa en stund under omrörning. Häll sedan i tomater, tomatpure/chilisås, buljongtärning, paprikapulver och basilika. Låt småkoka en stund. Smaka av med salt och peppar. Red av om ni önskar en tjockare sås, jag tycker att det blir godare då. Det sista du gör innan du serverar är att ha i räkorna, låt det koka upp och dra sedan från värmen. Om räkorna får koka med en längre stund blir de sega och gummiaktiga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar