söndag 29 juli 2012

Glashuset krossat av bekräftelsebehovets reflektion

Nu tänker jag slå sönder det berömda glashuset lite. Jag känner att det behöver få lite nya rutor i sig och jag behöver få lite luftombyte. 
Jag har blivit så heligt trött på facebook. På hela grejen. Bekräftelsebehovet, de meningslösa statusuppdateringarna och låtsasvännerna. I mitt riktiga liv har jag ett par vänner som jag umgås med regelbundet. Mer än så är det faktiskt inte. Och än så länge tycker jag att det duger utmärkt. Men på facebook har jag ca 70 st vänner. Vänner som jag egentligen inte har träffat på flera år. Varför ska jag vara vän med dom? Ibland känns det som att det är en fin linje mellan kontaktnät och spionage. Men jag förstår ju vitsen. Det är underbart att man kan hålla kontakten och höra av sig med personer man gick i skolan eller arbetar med eller släkten som bor på andra sidan jorden. Missförstå mig rätt, använt på rätt sätt så är facebook ett fantastiskt verktyg. 
Men, men när det blir så att du sitter där och får knip i magen av att alla dina vänner förlovar sig, gifter sig och får barn. Att de får hundratals likes på sina semesterbilder medan du själv bara skrapade ihop ett tiotal. När du sitter där med avundsjukans gröna monster växande i ditt hjärta då är det inte lika roligt längre. När du känner att du trycker på gilla-knappen bara för att du måste då är det något som är fel. Då är det nog dags att strunta i hela grejen, att söka hjälp för abstinensen och göra slut med låtsasvännerna. Du är sannerligen värd något bättre.
"Ja men vad är det för skillnad på att blogga då?!"
Ja, vad är det för skillnad på att blogga? Det är väl här glashuset förlorar några av sina vackra rutor. Någon liten skillnad tror jag ändå att det finns. Min blogg behöver ni inte läsa om ni inte gillar min synvinkel. Jag tänker inte tvinga på er mina åsikter. Men ett nyhetsflöde på facebook har ingen vald censur, jag matas ogenerat med vad än mina vänner behagar skriva. Det gillar jag inte, trots att även jag är medlem. Jag ville trots detta reflektera över nyttigheten i detta fenomen.

1 kommentar:

  1. Bra! Hade inte kunnat skrivit det bättre själv.
    Ibland känns det som om FB har tagit över. Saknar en del som nästan helt slutat blogga. Många som kanske skulle klicka gilla på FB är alldeles för bekväma för att skriva en kommentar på en blogg!

    SvaraRadera