tisdag 10 juli 2012

Den gröna kullen


Jag fick ett sånt sug efter att baka tårta idag så det fick bli en prinsesstårta. Faktiskt första gången jag klär en tårta med marsipan och jag tycker att det blev riktigt bra. Jag tog lite genvägar dock, jag gjorde vaniljkräm på pulver och tog köpt sylt istället för rårörda bär. Men jag tror att det blir väldigt gott ändå. Bottnarna gjorde jag glutenfria och gräddade dom i en form med ca 20 cm i diameter. Jag klädde också formen med bakpapper så att det stack upp en bit ovanför kanten. Men smeten räcker till en traditionell form med löstagbar kant på ca 24-26 cm i diameter. Man tar det man känner för. Jag valde också att köpa ett färdigt tårtlock, därför har jag ingen beskrivning på hur man kavlar marsipan men jag tror att det finns beskrivet i de flesta bakböcker. Nu ska min tårta stå övertäckt åtminstone tills imorgon i kylskåpet innan det är dags att garnera och servera.

Recept på bottnar:

4 ägg
2 dl socker
1 1/2 dl potatismjöl
1 1/2 dl Finax glutenfri mix
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjölsorterna och bakpulvret och vänd ner det i smeten. Grädda kakan i 175 grader i ca 25-30 min. Låt svalna lite innan kakan stjälps upp. Dela sedan i tre bottnar.

Vispa ihop vaniljkrämen enligt anvisningar på paketet. Ca 2 dl mjölk var lagom till min tårta. Vispa 4 dl grädde hårt. 

Lägg den första bottnen med den skurna sidan ner på ett tårtfat. Riv några centimeter breda remsor av bakpapper. Skjut in dem under tårtan så att de skyddar tårtfatet. Nu kan du slabba hur mycket du vill, för när du är klar drar du bara bort remsorna. 

Spritsa en ring med vaniljkräm längs ytterkanten på den första bottnen. Gör ringen minst ett par centimeter tjock. Fyll utrymmet innanför med sylt. Lägg på den andra bottnen. Blanda resterande vaniljkräm med några skedar grädde. Bred ut ett tjockt lager vaniljgrädde på bottnen. Lägg på den sista bottnen.

Bred nu ut grädden på tårtan. Skapa en kupol mitt på tårtan av grädde. Bred även ett lager (behöver inte vara så tjockt) grädde runt om tårtan. Ta ut marsipanlocket ur förpackningen. Klä tårtan i marsipan, försök att släta ut den så mycket som möjligt. Låt helst stå över natten och safta till sig innan du serverar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar