tisdag 25 september 2012

Arbeta mot antingen eller och sprid äpplena

Läste i dagens "Aftonbladet" att det är dags att fråga killarna vad de behöver. Att det var fel att särbehandla tjejerna i skolan och att killarna skulle börja fråga sig själva om det var de som var skurken. Till vadå? Att tjejerna mår dåligt? Att de får förtur? Det är riktigt illa i så fall, jag tycker att tjejer och killar ska behandlas lika och utifrån sina egna förutsättningar. Det är så jag ser på jämställdhet.

Men jämvikt får du inte om du flyttar över fokus från den ena vågskålen till den andra. Jämvikt får du om du kan hantera båda vågskålarna samtidigt. Tio äpplen i den ena skålen men inga i den andra resulterar i en våg som lutar ganska kraftigt. Samma sak händer om du byter skålar, det lutar bara åt ett annat håll. Jämvikt får du först när det ligger fem äpplen i varje vågskål. 

Så är det inte så vi borde se på våra resurser i till exempel skolan? Att sprida dem så jämställt som möjligt? För om min grannes dotter får läxhjälp, vill jag ju absolut att min son ska få samma chans. Men det betyder inte att jag vill att han ska ersätta henne. Är vi verkligen fortfarande på det stadiet att det alltid måste vara antingen eller? Jag trodde att det var jämställdhet mellan könen som eftersträvades, eller har jag fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar