måndag 10 september 2012

Helgbestyr


I helgen har jag hunnit med en del. I lördags kokade jag äppelmos, vi har så ofantligt mycket äpplen! De ser fula och tråkiga ut i skalet men får man bara bort det är de hur fina som helst. Nästan alla äpplen i bunken gick åt, förutom tre stycken. De är små, så det tog tid att få ihop den mängd jag ville ha. Men vad gör det när man kan lyssna på P1 och lösa världsproblem under tiden?



Resultatet blev som flytande guld. Jag använde mig av syltsocker för jag tycker det är enklast. Då behöver du inte blanda i pektin och citronsyra själv, utan allt finns i sockret. Min sats var på 1,5 kg hackade äpplen och ca 1 kg syltsocker. Fick koka ca 10 minuter och skummades väl. Häll upp i varma, rena burkar.


Sedan hann jag med och göra klart mitt lapptäcke också. Jag använde en fleecefilt från IKEA som baksida. Efter att jag vändsytt täcket sydde jag för hand med stora stygn för att hålla delarna på plats. Jag tyckte att det blev fint.


Sist måste jag visa min fina vimpel som jag har sytt också. Det livar verkligen upp i rummet och ger lite tivoli-känsla. Vid det här kortet satt den över sängen, men nu har jag hängt upp ett tyg där så nu sitter den över garderobsdörren. Härligt att den är så flyttbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar