måndag 20 augusti 2012

Pysselmania


Idag har jag pysslat hela dagen. Först gjorde jag en anslagstavla. Det var jättelätt, jag tog en gammal, traditionell anslagstavla med träram, vilken jag bände bort med baksidan av en hammare. Sedan pressade jag två tyger och klippte dom lite större än själva tavlan (ca 7 cm runt om) och sedan häftade jag fast det med en vanlig häftapparat. Eftersom jag valde att ha två tyger så sydde jag fast det ena på det andra med vanliga tråckelstygn. Till fästanordning så tog jag de knappnålar i min nålburk som jag tyckte passade bäst in med färgerna.


Sen gjorde jag lite papperskonst också. Jag tror att vissa kallar dessa lanternor. Till dessa behöver du vackra papper i ganska tjock kvalitet, jungfruben, sax, sytråd och tejp. Klipp åtta remsor av pappret ca 1 till 1 1/2 cm breda. Gör hål rakt i igenom alla remsor i båda ändarna. Lägg alla pappersremsor på varandra och stick i ett jungfruben både uppe och nere. Vinkla sedan försiktigt ut remsorna så att du får en rund lanterna. Beroende på hur långa remsor du tar så får du stora eller små lanternor. Vid upphängning klipper du en bit sytråd, knyter fast det runt det ena jungfrubenet, och sätter fast tråden i taket med hjälp av tejp. Det är inte säkert att det fungerar med tejp om det är väldigt stora lanternor, då får du prova dig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar