söndag 6 maj 2012

Feminismen måste lära sig att skratta





De här bilderna kommer från Isabella Löwengrips blogg. Inlägget handlar om att Linda Skugge kritiserar Isabellas nya omslag på tidningen Egoboost i Aftonbladet (som du kan läsa här). Det nya numret handlar om att tjejer ska vara stolta över sina kroppar oavsett vilken storlek eller utseende kroppen har. Kritiken består i att hur unga tjejer ska kunna vara stolta över sina kroppar när bilden på Isabella är så "porrig" och "utseendefixerad". Skugge menar istället att bilder som marknadsförs till unga tjejer bör se ut som den bilden på henne. I lysrörsljus, framifrån och absolut inte anspela sexuellt. Tjejer bör tänka på vad som är i knoppen istället för vad som händer med kroppen.

Detta får mig att undra; Måste feminism alltid vara osexigt och allvarligt? Personligen tycker jag att det får feminism att låta supertråkigt. Att jag är nöjd med min kropp beror en hel på att jag känner mig sensuell och gillar att se och ta på min egen kropp. Men om jag endast ska bry mig om en liten del (huvudet) så ignorerar jag ju resten av kroppen. Och om man ignorerar något så kan ju vad som helst hända. Då kanske jag hellre går klädd i stora myskläder hela dagen och rusar förbi varje spegel. Och hur nöjd är man då? Dessutom så är det mycket lättare att bli peppad av en bild på någon som är glad än av en som ser ut som att hon har genomlevt sju svåra år. Och då menar jag inte kroppsligen, utan att det syns i ögonen. För om du inte kan skratta åt dig själv, hur ska du då kunna gilla dig själv?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar